Cyklister vs. fotgängare

 
Jag cyklar till jobbet och då över ett övergångställ.
 
Vad jag har fått lära är att en bilist inte behöver stanna för en cyklist vid ett
övergångställ, men för fotgängare och de som går bredvid och leder sin cykel.
 
Jag vet ju att dom då inte är skyldiga att släppa förbi mig,
så om jag bedömer att jag inte hinner över, så stannar jag minst 5 m
från övergångstället för att "smyga" fram eller helt stanna,
och hoppas då på att bilisterna uppfattar detta som att dom kan köra vidare.
 
(Hallå?! Uppenbart tydligt!)
 
Döm om min förvåning när de då ändå stannar och vinkar över mig.
 
 
Sen blir jag nästan riktigt arg när jag går. Med barnvagnen.
Jag ska då över ett övergångställ och visar tydligt med vagnhjulen nästan ute på vägen.
Bilen är ca 30-50m ifrån och borde hinna se mig och stanna.
I alla fall sakta in och visa att jag kan gå över.
 
Men inte!
Kollar inte ens och gasar i stället!
 
Är det jag som har noll koll eller de som är idioter??
 
 

Kommentarer
Postat av: Mia

Näe, det är inte många som vet hur man ska bete sig. Är det fyrkanter jämte strecken ska man släppa cyklar, likaså ALLTID släppa alla vid ett övergångsställe när man kör ur en cirkulationsplats. Däremot får man ALDRIG!! vinka fram någon.
Men som du säger, går jag, å det kommer ett gäng bilar, då sackar jag ner och stannar en bit i från, det är ju tomt efter dem då jag kan gå. Men näe givetvis stannar den andra bilen. Eller när jag står en bra bit ifrån och passar på att träna hunden. Jag kollar bara ner på honom, då stannar en bil och tutar för att jag inte går över. Annars nr man bedömmer att man hinner, givetvis gasar dem extra då. Är det sen över det stora fartguppet så kan man undra varför dem vill flyga över.

2012-08-17 @ 11:00:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0